Cinematic reels op Instagram: de trend die je merk laat opvallen

Je hebt ze vast al voorbij zien komen, de cinematic reels. Het is niet wat je verwacht van een post op Instagram. Het gaat om een brede, filmische video in plaats van een full-screen verticale video. De naam zegt het al: de video voelt alsof je naar een trailer of mini-film kijkt. Maar wat is de reden achter deze video’s en hoe maak je zo’n reel?

Waarom zijn de brede Instagram reels trekking?

Instagram is specifiek ontworpen en geoptimaliseerd voor het plaatsen van verticale video’s over het hele scherm. Dit type content past namelijk perfect op een telefoonscherm en gebruikers zijn dit gewend. Dat zorgt voor een optimale kijkervaring.

 

Maar waarom zien we nu horizontale video’s verschijnen? Juist daarom: het is iets wat mensen niet verwachten. Het is anders. Dit zorgt ervoor dat gebruikers stoppen met scrollen wanneer ze zo’n video voorbij zien komen. Deze reels worden vaak ingezet om de aandacht te trekken en een boodschap extra krachtig over te brengen.

 

Het plaatsen van brede horizontale video’s zal niet standaard worden op Instagram, maar je kunt het wel strategisch gebruiken om op te vallen.

 

Hoe maak ik een cinematic video?

Het maken van een cinematic video is makkelijker dan je denkt. Je kunt de video het beste in Canva maken.

 

  1. Maak in Canva een template aan met aangepast formaat: 5120 x 1020 px.
  2. Plaats een passende video over het gehele vlak. Zie hieronder voor inspiratie.
  3. Maak een omslagfoto in Canva met het standaard Instagram-postformaat.
  4. Schrijf een pakkende tekst bij je post. Tip: Vind je dit lastig? Gebruik dan Jouw Social App.
  5. Plaats je video als reel op Instagram.

 

Content ideeën voor een cinematic video

Een aantal populaire en eenvoudige cinematic video’s zijn:

 

  1. Laat je producten zien op een film achtige manier
  2. Behind-the-scenes
  3. Sfeer impressie
  4. Inspiratie video

 

Maak zeker ook gebruik van een voice-over of trending audio om je reel extra kracht te geven.

 

Conclusie

Cinematic reels op Instagram zijn dé trend van dit moment. Ze zorgen voor verrassing, trekken direct de aandacht en geven je merk een creatieve boost. Hoewel ze niet het nieuwe standaardformaat worden, zijn ze ideaal om je contentstrategie te vernieuwen en meer engagement te genereren.

 

Wil jij ontdekken hoe cinematic reels jouw bedrijf zichtbaarder kunnen maken? Bij Jouw Social Studio helpen we je met strategie, contentcreatie en uitvoering – zodat jouw merk opvalt in de tijdlijn.

Leave A Comment